Dersin Adı | Çerçeveler: Sinemada Aykırı Uygulamalar |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CDM 350 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Günümüzden ve tarihten çeşitli sanatçıların çalışmalarından örneklerle sinemadaki ana akım dışı, aykırı uygulamaları öğrencilere tanıtmak. Sınırlı imkanlarla üretilebilecek yaratıcı fikirler geliştirmenin farklı yöntemlerini sunmak. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders sinemaya ilişkin aykırı uygulamaları öğrencilere tanıtmayı amaçlamaktadır. Avangart, deneysel ve buluntu-görüntü sinemanın örnekleri gösterilirken, bunlara ait teori ve pratikler de ders kapsamında tartışılacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş. Maya Deren’in ‘Meshes of the Afternoon’ (1943) isimli kısa filmi gösterilecek. | |
2 | Biçimde düşünmek I - Anlatı sinemasında ve müzik kliplerinde görsel-işitsel denemeler. A. Tarkovsky, C. Reygadas, P. Grandrieux, X. Dolan, L. Carax, M. Figgis’in filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Berger, John. Ways of Seeing (1990, Penguin)’den parçalar. |
3 | Biçimde düşünmek II - Anlatıya ilişkin denemeler, yeni hikayecilik biçimleri için arayışlar. Deniz Tortum’un ‘Zayiat’ (2013) filmi ve D. Lynch, M. Haneke, M. Frammartino, J. Rosales’in filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Barthes, Roland. Camera Lucida (1982, Hill and Wang)’dan parçalar. |
4 | Öz-kurmaca I - Kurmaca bir evrende kendini yeniden inşa etmek. Yönetmenler filmlerine ne şekilde dahil olurlar? N.B. Ceylan, W. Allen, Kim Ki Duk, J. Panahi, N. Moretti, A. Varda’nın filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Meg Jensen. “How Art Constitutes the Human: Aesthetics, Empathy and the Interesting in Autofiction” in Dix, Hywel. Autofiction in English (2018, Springer International). |
5 | Öz-kurmaca II - Kendinin alegorisi. Hayali dünyalar yönetmenlerin kendi gerçeklikleriyle ne yollarla çarpışır? Ali Kemal Çınar’ın ‘Genco’ filmi gösterilecek. | Dix, Hywel. Autofiction in English (2018, Springer International)’den parçalar. |
6 | Denemeci yaklaşım - Sözlü anlatım ve monolog. Güncel denemeci sinemanın görsel ve anlatısal stratejileri. J-L. Godard, C. Marker, G. Debord’un filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Timothy Corrigan “Essayism and Contemporary Film Narrative” in Papazian, Elizabeth; Eades, Caroline. The Essay Film: Dialogue, Politics, Utopia (2016, Wallflower Press) |
7 | Uzamsal sinema - Mekanların hikayesini nasıl anlatabiliriz? G. Rosi, F. Wiseman, ve D. Tortum’un filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Ödev ve final projesi konularınızı seçin. |
8 | Eyleyen belgesel I - Kaybolmakta olanı kayıt altına almak. Belgesel film üretiminde yaratıcı yaklaşımlar ve görsel stratejiler. D. Vertov, J. Oppenheimer, A. Weerasethakul, M. Glawogger and W. Herzog’un filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Wilma de Jong; Erik Knudsen; Jerry Rothwell. “Life does not tell stories: structuring devices in documentary filmmaking” in Creative Documentary - Theory and Practice, (2013, Routledge) |
9 | Eyleyen belgesel II - Görüntünün direnci. Belgesel film üretiminde yaratıcı yaklaşımlar ve güncel anlatısal stratejiler. Shevaun Mizrahi’nin ‘Distant Constellation’ filmi ve P. Costa’nın filmlerinden örnek parçalar gösterilecek.. | |
10 | Konuşan kafalar I - Kelimeler mi, gerçek mi? Röportajları kullanmanın yaratıcı yolları. J. Rouch, L. Malle, K. Kieslowski’nin filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Therese Davis “Reading the Face” in The Face on the Screen - Death, Recognition and Spectatorship (2004, Intellect Books) |
11 | Konuşan kafalar II - Kelimeler mi, kurgu mu? Kurmaca anlatı sinemasında röportaj kullanımları. Ümit Ünal’ın ‘9’ filmi ve A. Kiarostami, A. Yılmaz’ın filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Therese Davis. The Face on the Screen - Death, Recognition and Spectatorship (2004, Intellect Books)’dan parçalar |
12 | Queer anlatılar için queer biçimler. Excerpts from the films of E Williams, D. Jarman’ın filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | B. Ruby Rich “New Queer Cinema” Village Voice, 1992 |
13 | Buluntu film ve arşivin gücü. M. Arnold, J. M. Salles, S. de Sousa Dias’ın filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | |
14 | Öğrencilerin işlerinin gösterilmesi ve değerlendirilmesi. | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final projelerinin değerlendirilmesi |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Barthes, Roland. Camera Lucida (1982, Hill and Wang) / Berger, John. Ways of Seeing (1990, Penguin) / Sontag, Susan. Regarding The Pain of Others (2004, Penguin) / Debord, Guy. The Society of the Spectacle (1995, Zone Books) / Ranciere, Jacques. Emancipated Spectator (2009, Verso) / Ranciere, Jacques. The Intervals of Cinema (2014, Verso) / Papazian, Elizabeth; Eades, Caroline. The Essay Film: Dialogue, Politics, Utopia (2016, Wallflower Press) |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 20 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 50 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 10 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 20 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | |||
Toplam | 110 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Sinema ve dijital medyanın tarihçesini, temelini oluşturan kavram ve teorileri tanımlar ve tartışır. | X | ||||
2 | Yaratıcılık ve eleştirel düşünceyi kullanarak sinema ve dijital medya sanatları için bir hikâye anlatıcılığı fikri geliştirir. | X | ||||
3 | Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları başarılı bir şekilde kullanır. | X | ||||
4 | Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesi, yapım ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde yerine getirir. | X | ||||
5 | Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesi, yapım ya da yapım sonrası için ileri düzeyde uzmanlık gerektiren bir görevi yerine getirir. | X | ||||
6 | Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün görsel temsilleri nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin imajları nasıl şekillendirdiğini tartışır. | X | ||||
7 | Etkileşimli dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel becerileri icra eder. | X | ||||
8 | Bir film veya dijital medya sanatı çalışmasının, teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarından eleştirel analizini yapar | X | ||||
9 | Problem çözmeye yönelik bir yaklaşımla, bir film veya dijital medya işinin bireysel sorumluluğunu sıfırdan bitmiş ürüne kadar üstlenir. | X | ||||
10 | Etik davranış normlarını takip eden ve çalışma ortamının etik standartlarını geliştirmek için inisiyatif alan bir ekip üyesi olarak çalışır. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sinema ve dijital medyayla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest